مناجات با خدا برای حاجت

%name مناجات با خدا برای حاجت

مناجات با خدا برای حاجت گرفتن

مناجات با خدا برای اجابت دعا

بسیاری از افراد برای گرفتن حاجت از مناجات و دعا استفاده می کنند. اما همیشه حاجت ما برآورده نمی شود، زیرا برآورده شدن آن حاجت به صلاح ما نیست و ما از آن بی خبریم.

مناجات با خدا برای حاجت گرفتن

خداوند بزرگ بر همه چیز آگاه است. اوست که خیر و صلاح بنده ی خود را می داند به همین دلیل وقتی دعا می کنیم گاهی مصلحت سبب می شود که دعا دیرتر اجابت شود.

اصل برآورده شدن دعا مهم است و دیر یا زود آن مهم نیست برای اجابت دعا باید هنگام دعا کردن شریط خاصی داشته باشیم که به آن ها اشاره خواهیم کرد. بگذارید ابتدای این مقاله را با دعایی زیبا شروع کنیم :

پروردگارا مرا به بزرگی انچه داده ای آگاه کن تا کوچکی آن چیز هایی که ندارم آرامشم رابه هم نزند.

پروردگارا اگر قرار است بسازیم قدرتمان و اگر قرار است بسوزیم طاقتمان عطا فرما.

پروردگارا به حق عترتت یاریمان کن که دیرتر برنجیم، زودتر ببخشیم، کمتر قضاوت کنیم و بیشتر فرصت بدهیم.

پروردگارا به ما بفهمان که معذرت خواهی شکستن غرور نیست نمایش شعور است.

%name مناجات با خدا برای حاجت

راز و نیاز با خدا برای گرفتن حاجت

برای اجابت شدن حاجات و دعاهایمان باید :

• دعا باید از صمیم قلب و با تمام وجودمان باشد. با تمام ذرات وجودمان چیزی را از خداوند درخواست کنیم. یعنی باید دل و زبان عمل مان یکی باشد

بیشتر:  خواص ذکر یا کریم الصفح و معنای آن

• باید خداوند را تنها تکیه گاه و دانای عالم دانست همه چیز در دست اوست و روی آوردن به غیر از خدا و درخواست کمک به غیر از او جایز نیست باید به خداوند اعتماد داشت تنها باید رو به سوی او آورد و از خودش یاری گرفت و باید از همه چیز و همه کس به غیر از خدای متعال ناامید شد.

امام صادق (ع) در رابطه با این موضوع می فرمایند: «هرگاه یکى از شما بخواهد که هر چه از خدا درخواست مى کند، خدا به او عطا فرماید، باید از همه مردم ناامید و مأیوس گردد و هیچ امیدى جز به درگاه خدا نداشته باشد».او به نقطه اى از ایمان و توکل باید برسد که بداند همه قدرت ها و علل جهان تحت اراده و قدرت الهى قرار دارند

• انسان می تواند در هر حالتی و هر وقت و زمانی مشغول دعا و مناجات با خداوند باشد ما باخواندن هر نماز درشبانه روز یاد خداوند را به جا می آوریم.سحرگاه و شامگاه ظهر و عصر می توان دست به دعا برد.

متاسفانه گاهی ما درمواقع سختی ها و بلایا یادی از پروردگار می کنیم و دست به دعا می بریم که امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «کسى که پیش دستى در دعا نکند و فقط در وقت نزول بلا دست به دعا بردارد، دعایش در آن وقت مستجاب نمی شود و فرشتگان گویند: این آواز را نشناسیم». در روایت دیگرى آمده که «به او مى‏گویند: تا امروز کجا بودى؟

بیشتر:  احادیث درباره فقر

خداوند را باید در روزهای خوشی یاد کرد تا او هم ما را در روزهای سخت و ناخوشی هایمان یاری کند.

• دعا نمی تواند جای تلاش و برنامه ریزی در زندگی را بگیرد بلکه باید مکمل آن باشد.

%name مناجات با خدا برای حاجت

بعضی دعاها دیرتر برآورده می شوند

دعا باید باحالت تضرع و دلشکستگی باشد.

امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه دلتان شکست، دعا کنید، زیرا دل تا پاک و خالص نشود، شکسته نمی شود»«

 گاه باید متوسل به چهارده معصوم، شهدا، ائمه شد و آن ها را وسیله ای برای اجابت دعای خود قرار داد.

• زمان و مکان دعا کردن نیز بسیار مهم است دعا در شب های قدر، درامامزاده ها، زیارتگاه ها، به هنگام شب، بعد از خواندن نماز و یا در قنوت و یا سجده ی نماز وتر، در ماه رمضان، رجب، دهه ی اول ذی الحجه، گیراتر است.

از جمله مواردی که سبب تاخیر در استجابت دعاها می شود، گناه کردن است.

امام سجاد (ع) فرمود: «گناهانى که مانع استجابت دعا مى شوند، عبارتند از: بد دلى و سوءظن به مؤمنان و کارهاى آنان؛ طینت و درونى ناپاک داشتن؛ نفاق و دورویى با برادران و خواهران ایمانى؛ عدم اطمینان به اجابت دعا؛ تأخیر نمازهاى واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضیلت) زمانی که وقت آن بگذرد؛ بدزبانى و فحاشى و اهانت کردن؛ نزدیک نشدن به خدا به وسیله صدقه و کارهاى نیک.»

بیشتر:  احادیث منتخب از امام جعفر صادق علیه السلام

نیز فرمود: «از جمله گناهانى که مانع استجابت دعا مى شود، نافرمانى و رنجاندن خاطر پدر و مادر است.»

در برخى از روایات، بداخلاقى سبب باز گرداندن دعا، معرفى شده است.

%name مناجات با خدا برای حاجت

روش های دعا کردن برای اجابت حاجت

در پایان بد نیست که این چند نکته را به خاطر بسپاریم:

در روایت است زمانی که خداوند بنده اى را دوست داشته باشد، مستجاب شدن دعاى او را به تأخیر می اندازد تا بنده اش بیشتر با او راز و نیاز کنید.

از این رو مؤمنان ثابت قدم هرگز از تکرار دعا ناامید نمی شوند.

مواقعی دعا مستجاب می شود، اما از روى مصلحت به تأخیر می افتد، حتى امکان دارد سال ها طول بکشد تا محقق شود.

گاهى مواقع با وجود همه ی شرایط دعا، دعا مستجاب نمی شود، زیرا به مصلحت ما نیست، در اصل چیزى را می خواهیم که به سود ما نیست، اما فکر می کنیم به نفع ماست.

گاهی اوقات، بنابر مصلحت فرد در دنیا دعاهایش مستجاب نمی شود. اما اجابت دعاها در آخرت به صورت پاداش ظاهر می شود. اگر کسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنیا، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است هرگز ناامید نمی شود.

باید بدانیم هیچ دعایی بی اثر نیست و تاثیر خود را در دنیا و آخرت خواهد گذاشت هیچگاه دست از دعا کردن برنداریم و همواره امید و توکلمان به خداوند متعال باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

سوره جمعه به همراه فضیلت و ترجمه

آشنایی با سوره ی جمعه خواص و فضیلت خواندن سوره جمعه سوره جمعه، شصت و دومین …