نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

nescafe 01 نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

نسکافه چیست

همه چیز درباره نسکافه

اگر تا امروز فکر میکردید که نسکافه نوع خاصی از قهوه با ترکیبات یا افزودنی های دیگر است تنها نیستید ولی باید بگوییم که تا امروز در اشتباه بوده اید.

نسکافه ( به انگلیسی : Nescafé ) نام یک برند قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید میشود. واژه نسکافه از ترکیب دو واژه Café و Nestlé ایجاد شده است که تبدیل به یکی از برندهای معروف و پرطرفدار در دنیا شده است.

قهوه نستله برای این که بتواند پاسخگوی نیازهای افراد مختلف باشد،  انواع مختلف قهوه فوری از نسکافه ردماگ تا نسکافه گلد را تولید کرده است. نسکافه گلد بدون کافئین هم با همان طعم و رایحه مطلوب برای افرادی که منع مصرف کافئین دارند، تولید میشود.

ایرانیان از قدیم عادت داشته اند که هر محصول جدیدی که با آن روبرو میشوند را با نام برند آن میشناسند و مهم نیست چند کارخانه دیگر آن محصول را تولید کنند در هر صورت نام اولین برند وارد شده به ایران ، روی آن محصول باقی میماند. اولین برند قهوه فوری که وارد ایران شد، برند نسکافه بود بنابراین این واژه بین علاقمندان نوشیدن قهوه رواج پیدا کرد و میتوان گفت اصطلاح نسکافه اختراع ایرانیان قهوه نوش برای قهوه فوری است.

nescafe 02 نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

روش تولید نسکافه

تاریخچه تولید نسکافه

نسکافه که در واقع همان قهوه فوری ( به انگلیسی : instand coffee )  است در سال 1907 برای اولین بار توسط شرکت نستله و با نام تجاری نسکافه تولید شد و به سرعت تبدیل به یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی های دنیا شد و به همین دلیل است که به جای استفاده از واژه قهوه فوری در ایران از کلمه نسکافه استفاده میشود.

میتوان گفت نسکافه همان قهوه دم شده است که در طول فرایندی فراوری شده و به شکل پودر آماده قهوه در می آید و برای استفاده از آن نیازی به دم کردن ندارید و کافیست کمی از پودر آن را در یک فنجان آب جوش بریزید و بنوشید.

بیشتر:  میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن

تولید قهوه فوری در ابتدا با مخالفت قهوه نوشان همراه شد چرا که معتقد بودند درفرایند تولید قهوه فوری ، طعم و عطر واقعی قهوه از بین میرود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولید قهوه فوری ، فاصله میان کیفیت دو نوع قهوه به کلی از بین رفته است و نوشیدن قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

قهوه فوری در دو نوع کلاسیک و گلد تهیه میشود، قهوه کلاسیک تیره تر بوده و طعم سنگین تری دارد.

nescafe 03 نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

انواع نسکافه

مراحل تولید نسکافه

دانه قهوه حاوی فیبر نامحلول است یعنی اگر اسیاب شده و در آب بجوشانیم، فیبر آن در کف ظرف رسوب کرده و رنگ قهوه در آب جوش حل میشود. در روش های صنعتی با کمک صافی ، رسوب را از این محلول جدا کرده و محلول قهوه را تبخیر و خشک میکنند.

رنگ انواع قهوه فوری متفاوت است که  به نوع قهوه و روش خشک کردن آن مربوط میشود و نشان دهنده میزان تخمیر یا کیفیت و طعم محصول نیست.

نسکافه یا همان قهوه فوری در واقع از عصاره قهوه خشک تهیه میشود. عصاره قهوه به وسیله دم کردن پودر قهوه بدست می آید ولی غلظت بیشتری دارد.

دو روش برای تولید نسکافه وجود دارد :

تولید قهوه فوری به روش خشک کردن افشانی ( به انگلیسی : Spray drying ) : قهوه دم کشیده به درون هوای داغ پاشیده میشود که به سرعت قطرات قهوه خشک شده و تبدیل به پودر یا تکه های کوچک میشوند.

بیشتر:  از خواص پوست انبه چه می دانید؟

تولید قهوه فوری به روش خشک کردن انجمادی : در این روش قهوه دم کشیده ، منجمد شده و به تکه های کوچکتر تقسیم شده و سپس در دمای پایین و خلا خشک میشود.

nescafe 04 نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

روش نوشیدن نسکافه

روش نوشیدن نسکافه

مرسوم ترین روش نوشیدن نسکافه مخلوط دو قاشق چایخوری نسکافه با یک فنجان آب داغ است. اگر این مقدار برای شما زیاد بود میتوانید متناسب با دائقه خودتان ، مقدار نسکافه را کمتر کرده ودر صورت تمایل شیر یا شکر به آن بیفزایید.

تفاوت نسکافه با قهوه

بر اساس بررسی های انجام شده مقدار آنتی اکسیدان نسکافه بیشتر از قهوه معمولی ست. یک فنجان قهوه فوری دارای 4 کالری و مقادیر کمی پتاسیم ، منیزیم و ویتامین B3 است.

قهوه بزرگترین منبع کافئین ( محرک ترین ماده موجود در جهان ) است. مقدار کافئین در نسکافه کمتر از قهوه معمولی است. یک فنجان قهوه معمولی 70 – 170 میلی گرم کافئین دارد در حالی که مقدار کافئین موجود در یک فنجان نسکافه ، 30 – 90 میلی گرم است ضمن این که قهوه فوری بدون کافئین هم تولید میشود.

فواید نسکافه

برای پی بردن به فواید قهوه مطالعات زیادی انجام شده با این حال اثبات محکمی بر کاهش بیماری نیست. مطالعات نشان میدهند افرادی که به صورت روزمره و عادی قهوه مینوشند، کمتر دچار بیماری میشوند.

نوشیدن نسکافه یا همان قهوه فوری ، مانند قهوه معمولی میتواند دارای فواید زیر باشد.

وجود کافئین بالا در نسکافه منجر به هوشیاری و بهبود عملکرد ذهنی میشود.

کافئین بالای موجود در نسکافه اثر داروهای مسکن را دو برابر میکند بنابراین برای درمان فوری سردرد بهتر است مسکن خود را همراه با یک فنجان نسکافه میل نمایید.

کافئین باعث بهبود سوخت وساز بدن و کاهش چربی خواهد شد.

بیشتر:  پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

نوشیدن کافئین احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 ، آلزایمر و پارکینسون را کاهش میدهد.

نوشیدن نسکافه باعث پیشگیری از سیروز و سرطان کبد میشود.

نوشیدن نسکافه باعث تقویت روحیه و کاهش احتمال افسردگی و خودکشی و افزایش طول عمر میشود.

مضرات نسکافه

مقدار آکریل آمید موجود در قهوه فوری دو برابر قهوه معمولی است. آکریل آمید در اثر رست قهوه در آن تشکیل میشود. ازدیاد این ماده در بدن باعث افزایش ابتلا به سرطان و اختلالات عصبی میشود. آکریل آمید در بیشتر موادی که روزانه با آن در تماسیم، وجود دارد از جمله سیگار، غذاها و لوازم بهداشتی. البته میزان آن در قهوه و غذاهای دیگر به ندرت باعث بروز مشکلات میشود و سرطان زا نیست.

کافئین موجود در قهوه میتواندن علایم استرس، دلهره و تپش قلب را تشدید کند بنابراین بهتر است روزانه بیشتر از 2 فنجان قهوه ننوشید.

نوشیدن روزانه بیشتر از یک فنجان قهوه برای زنان باردار و شیرده مجاز نیست.

زنان شیرده بهتر است از نوشیدن قهوه اجتناب کنند، کافئین قهوه از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و ممکن است باعث بروز بی خوابی ، تحریک پذیری ، امتناع از شیر خوردن و عصبی شدن شیرخوار شود. کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نکرده و آنزیم های خاص را ندارد بنابراین تجزیه کافئین در بدن نوزاد بیشتر طول کشیده و عوارض بیشتری دارد.

کافئین در کودکان منجر به بیش فعالی و عصبی شدن خواهد شد بنابراین توصیه میشود برای جلوگیری از افزایش شیطنت کودکان به آن ها قهوه ندهید.

نوشیدن قهوه برای پرفشاری خون، تپش قلب ، غدد فیبروکیستیک سینه زنان مفید نیست و بهتر است افراد مبتلا کمتر از این نوشیدنی استفاده کنند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

سیب زمینی بنفش چیست خواص شگفت انگیز سیب زمینی بنفش برای سلامتی سیب زمینی بنفش …