طراحی کاتالوگ حرفه ای باعث می شود تا مجموعه تولید کننده محصول و یا ارائه دهنده خدمتی، در قالب یک فایل مصور و متنی هرآنچه مخاطب باید راجع به محصول و یا خدمت بداند را در اختیار وی قرار دهد. هر چند یک کاتالوگ حرفه ای باید دارای جزئیاتی حیاتی باشد و از ترفندهای زیادی برای تولید آن (که هیچ جا ذکر نشده و در ذهن مجریان امر است) استفاده شود، اما کاتالوگ قطعا قدمی رو به جلو برای تبلیغات موثر و برندسازی است که هر چقدر جدی تر دنبال شود تاثیر آن بیشتر دیده خواهد شد.
باید گفت که این مطلب خلاصه ای از سایر مطالب منتشر شده در حوزه طراحی کاتالوگ است که ما برای ایجاد مطلبی جامع در زمینه طراحی از آنها استفاده می کنیم و در پایین مطلب نیز به انتشار لینک های این مقالات خواهیم پرداخت.
مختصری در مورد کاتالوگ
طراحی کاتالوگ چیست و یا موضوعات واضح از این دست نیازی از فعالان این حوزه و کسانی که دنبال سفارش کاتالوگ هستند را رفع نخواهد کرد. معرفی کاتالوگ، جنس، ابعاد و … نیز موضوعی است که نمی توان در مقالات به صورت واضح آن را بررسی کرد و باید در مشاوره های کارشناسان امر به متقاضیان طراحی کاتالوگ ارائه شود. بنابراین در این مقاله نکاتی برای داشتن کاتالوگی موثر و جذاب برای مخاطب را بررسی می کنیم.
امروزه یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی که میتواند ارتباطی مفید با مخاطبان برقرار کرده و روند صعودی را برای کار و تجارت را هموار نمابد، بهرهمندی از کاتالوگهای خلاقانهای است که کمکهای بسیاری به جذب مشتری و دستیابی به اهداف تجاری، معرفی توانمندیهای سازمان در حوزه کسب وکار و تجارت و معرفی سوابق و شیوه فعالیتهای شرکت انجام میدهد.
کاتالوگ در تبلیغات اهمیت بسیار بالا و نقش موثری برای توسعه برند و افزایش فروش محصول دارد و صاحبان کسب وکار برای معرفی محصول و برند خود نیاز دارند از آن درکنار سایر ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده کنند.
کاتالوگ شامل دفترچهای از اطلاعات کامل، مشخصات، ویژگی ها، كاربرد كلی كالاها و برخی اطلاعات مفید محصولات، خدمات و تولیدات شرکت ها و سازمان های مختلف است که مخاطب میتواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات یا خدمات آشنا شود.
طراحی خلاقانه کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب تر میکند و اگر به صورت اصولی و هدفمند انجام گیرد در جذب مخاطب و ایجاد تمایل در او به سمت محصولات و خدمات بسیار تاثیر گذار است.
کاتالوگ های چاپ شده در سمینارها، همایشها و اتاقهای انتظار توزیع میشوند. کسب وکارها با توجه به هدف و نوع پیام انتقال دهنده به مخاطب، ابعاد کاتالوگ، جنس کاغذ کاتالوگ و نوع روکش را انتخاب میکنند.
اهمیت طراحی کاتالوگ
کاتالوگ شما اطلاعات خاصی را در رابطه با تجارت، مزایا و خدمات شما ارائه میدهد. طراحی کاتالوگ عالی همچنین میتواند:
- مخاطبین هدف خود را با محتوای متناسب به خود جذب کنید
- مشتریان جدید ایجاد کنید
- برند هویت خود را با تمرکز بر ویژگی ها بهبود دهید
- شرکت خود را تبلیغ کنید و اعتماد ایجاد کنید
- یک روش مناسب برای مرور محصولات
- در فصل های متنوع می تواند تأثیر بسزایی در فروش داشته باشد و آمار فروش در فصل های مختلف را به شما بدهد.
- میانگین هزینه مشتریان فعلی شما را افزایش میدهد
برنامه ریزی لازم برای طراحی کاتالوگ
مراحلی وجود دارد که می توانید برای کمک به حداکثر رساندن فروش از طریق طراحی کاتالوگ خود انجام دهید. انتخاب اندازه مناسب برای کاتالوگ شما می تواند به نوع محصولی که می خواهید تبلیغ کنید بستگی داشته باشد. برای اندازه کاتالوگ به دستورالعملهای زیر مراجعه کنید:
- 5 اینچ در 8.5 اینچ: تصاویر محصول با توضیحات کوتاه ، عمدتا برای محصولات کوچک مانند جواهرات استفاده می شود
- 6 اینچ * 6 اینچ یا 6 اینچ * 9 اینچ: محصولات با حداقل ویژگی ها به شکل مربع یا مستطیل بهترین هستند
- 5 اینچ در 11 اینچ یا 9 اینچ در 12 اینچ: مد و پوشاک به خوبی در این اندازه ها ظاهر می شوند
- 12 اینچ در 12 اینچ: این اندازه بزرگ ، محصولات بزرگتری مانند لوازم آشپزخانه را به نمایش می گذارد
ساختار کاتالوگ
اکثر کاتالوگ ها به روشی مشابه طراحی شده اند. قبل از چاپ کاتالوگ ، باید موارد زیر را تعیین کنید:
جلد و پشت جلد
شامل تصاویری از محصولات ویژه شما در جلد و پشت جلد ، در کنار نام شرکت شما ، در قالبی آسان برای خواندن و درک
صفحات معرفی
معرفی محصولات و خدمات خود و ارائه اطلاعات ضروری و زیبایی بصری برای جلب علاقه
فهرست مطالب
لیستی از بخشهایی که در ابتدا کاتالوگ با عنوان بخشها یا توضیحات مختصر با شروع صفحات آمده است
صفحه آرایی
ترتیب متن ، تصاویر و سایر موارد در صفحه از جمله سرصفحه ، پاورقی و ستون های صفحه
جدا کننده بخش
برای زمانی که باید بخشهای مختلف کاتالوگ خود را تجزیه کنید.
طرح بندی محصول با توضیحات
توصیف مناسب محصولات با ویژگی ها ، مزایا و مشخصات کلیدی ضروری است. این اطلاعات باید شامل نام محصول ، شماره مورد ، دسته ، قیمت و بارکد باشد.
نه ویژگی همه برای کاتالوگ خوب
۱- فونت را با اندازه مناسب انتخاب کنید
۲- رعایت اصول نگارش
۳- همبستگی کاتالوگ با زمینه کاری
۴- انتخاب رنگ مناسب
۵- انتخاب عکس مناسب
۶- لوگو را در کاتالوگ قرار دهید
۷- انتخاب کاغذ کاتالوگ مناسب
۸- کوتاه نویسی
۹- صداقت در نوشتن مطلب
آمار و ارقامی برای تاثیرات کاتالوگ
75 درصد از افراد مورد بررسی عنوان کرده اند که کاتالوگ ها ایده هایی را برای خرید محصول مورد نیاز، به مشتریان میدهد.
- 73 درصد از مشتریان پس از تحویل کاتالوگ اقدامی انجام دادند.
- 71 درصد گفته اند که برای آگاهی از برندها کاتالوگ ها را مشاهده میکنند.
- 65 درصد از مردم گفته اند که از نگاه کردن به کاتالوگ لذت میبرند.
- 52 از مردم گفته اند که خریدهای خود را هنگام مشاهده کاتالوگ های چاپی انجام میدهند و 49٪ سپس به وب سایت فرستنده مراجعه کردند و در نهایت 40 درصد خرید کردهاند.
تمامی مطالب ذکر شده در این مقاله به نقل از سایت ها و مطالب زیر است که ما سعی کردیم در قالب مطلبی جامع تر برای بازدهی بیشتر، آن ها را جمع آوری کنیم.
- 10 نکته طلایی در طراحی کاتالوگ موفق – https://b2n.ir/10GoldenTipCatalogue
- 9 خصوصیت مهم کاتالوگ موثر – https://b2n.ir/9GoodCatalogueTips
- چرا طراحی و چاپ کاتالوگ برای تجارت شما مهم است؟ – https://b2n.ir/CatalogueDesignWhy